مهارت «نه گفتن»، کلید رهایی از دام اعتیاد

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

مهارت «نه گفتن»، کلید رهایی از دام اعتیاد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، افراد بی جرات در ابراز وجود، بیان احساسات، افکار و نظرات خود به دیگران ناتوان بوده و عزت نفس کمی دارند، این افراد در موقع بیان عقاید خود به دیگران مضطرب شده و نمی توانند احساسات واقعی خود را بیان کرده و درخواست های نامعقول و غیرمنطقی دیگران را رد کنند، از این رو دچار ناهنجاری هایی همچون اعتیاد می شوند.

پژوهش ها نشان داده برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ایجاد رفتار قاطعانه از اهمیت خاصی برخوردار است، قاطعیت به معنای ایستادن روی خواسته خود، نشان دادن مخالفت، عدم موافقت با پدیده ای و ماندن روی نیازهای خود بصورت واضح و مشخص است.

با مسلح شدن به جرات آموزی، افراد می توانند اهداف و نیارهای خود را به طریقی روشن و مستقیم بیان کرده و آن را به دیگر تفهیم کنند.

مهارت های ارتباطی «نه گفتن» یا رفتار قاطع، یکی از ابزارهای موثر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شناخته می شود.

کارشناس حوزه اعتیاد در این زمینه می گوید: بسیاری از نوجوانان به این دلیل دچار آسیب هایی مثل اعتیاد به مواد مخدر می شوند که توانایی رفتار قاطع یا قدرت «نه گفتن» را ندارند.

«آزاده رزاقی» ادامه می دهد: آنها اغلب رفتار انفعالی را بر می گزینند، یعنی برای اینکه حمایت و دوستی همسالان خود را از دست ندهند، در مقابل خواست های آنها مقاومت نکرده و دوستی خود را به بهای ناراحتی خود و خانواده و یا آسیب دیدن حفظ می کنند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر بعضی نوجوانان در این حالت رفتار پرخاشگرانه نشان داده ، دوستان خود را می رنجانند و این باعث کناره گیری دوستان و در نتیجه تنها ماندن وی منجر می شود، می افزاید: این امر نیز در نوع خود آسیب محسوب می شود، زیرا نوجوانی دوره دوستی و صمیمیت و نه تنهایی و انزوا است.

این کارشناس آسیب های اجتماعی با بیان اینکه آموزش مهارت «نه گفتن» بسیار ضروریست، تصریح می کند: نوجوانان باید رفتاری جرات مندانه داشته باشند تا هم خود آسیب نبینند و هم دوستان خود را حفظ کنند.

کارشناس حوزه اعتیاد نیز در این همین ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید: آموزش رفتار قاطع یا مهارت «نه گفتن» از آموزش های ضروری دوران نوجوانی است و تجربه نشان داده که اکثر کسانی که به سیگار، مواد مخدر دچار شده اند، از سنین نوجوانی و در اثر ارتباطات صمیمی با همسالان در این وادی پا گذاشته اند.

«محمدحسین غلامی» تاکید می کند: آموزش مهارتهای زندگی و بویژه رفتار قاطع به نوجوانان می تواند از بسیاری از آسیب های آینده پیشگیری کرده، در عین حال با حفظ دوستی و صمیمیت که لازمه سنین نوجوانی است، آسیب های ناشی از این دوستی ها را به حداقل رساند.




مطالب مرتبط
.